Suomessa teihin kohdistuva korjausvelka hipoo jo lähes 10 000 kilometrissä. Väyläviraston laskelmien mukaan minimitaso korjausvelkaan olisi 4000 kilometria vuodessa, mutta viime vuonna jäätiin 2300 päällystettyyn kilometriin ja mieltä ei ylennä uhkakuva siitä, että rahat tänä vuonna riittävät vain 1500 kilometriin. Haluttiin tai ei, 90% tavaraliikenteestä kulkee pyörien päällä. Suomen pinta-alasta 70 % on sellaista, että maantiet ovat ainoa väylä liikkua. Tieverkko on myös käytettävissä kaikille kansalaisille ilman aikatauluja, vuoden kaikkina päivinä, jokaisena tuntina. Suomen kilpailukyvylle toimiva tieverkko on elinehto, sillä on iso merkitys viennille mutta yhtälailla myös huoltovarmuudelle, matkailulle tai elintarviketuotannon tarpeille, eikä vähäisimpänä ole suinkaan turvallisuus.
Kustannusten nousu on näkynyt myös kuljetusyrittäjien toiminnassa. Korkea polttoaineen hinta nostaa kustannuksia ennenkaikkea tavallisen kuluttajan näkökulmasta. Hinnan nousu näkyy jokaisen tuotteen loppuhinnassa. Yrittäjä kyllä sinnittelee ja maksaa polttoainelaskunsa mutta sijaiskärsijäksi on joutunut perheet ja tavalliset kuluttajat. Yksi erinomainen keino hillitä kustannusten nousua olisi ottaa käyttöön ammattidiesel, mutta sen valmisteltua lakiesitystä ei hallitus saanut eduskunnan käsiteltäväksi; no sitten seuraava hoitaa! Kustannustehokkaan jakeluvelvoitteen toteuttamiseksi tulee etsiä ratkaisuja, sillä vuonna 2024 kaavailtu jakeluvelvoitteen korotus ei sitä tuo. Panostetaan Suomalaiseen uusiutuvaan polttoaineeseen.
Huonokuntoinen tiestö kasvattaa polttoaineenkulutusta ja lisää sitä kautta päästöjä.Puhumattakaan sen liikenneturvallisuutta heikentävästi näkökulmasta. Samoin huonokuntoinen päällyste kuluttaa rengasta enemmän ja irroittaa siitä ilmakehää saastuttavaa kumipölyä. Miksi teiden parannusta ja korjausvelan kuittaamista ei nähdä vihreänä tekona, koska sitä se nimenomaan on.
Liikenteen uudet energiamuodot, päästövähennystavoitteet, digitalisaatio ja kehitys kohti autonomisempia ajoavustinjärjestelmiä edellyttävät parempikuntoisia teitä. Pidetään huolta suomalaisten turvallisuudesta, entistäkin tärkeämmästä huoltovarmuudesta. Meillä ei ole varaa jäädä lepäämään laakereille tämän asian kanssa. Tiestön kehittäminen ja sen riittävä kunnossapito on avainasemassa Suomen tulevaisuudelle ja kilpailukyvylle.